وبلاگ

فهرست مطالب

صنعت زیبایی

در صنعت زیبایی خاص باش

رشد، توسعه و برندینگ در صنعت زیبایی

صنعت زیبایی ، در دنیای امروزی یکی از پرطرفدارترین و پرهزینه ترین صنایع در سطح بین المللی است. زیبایی در تمام فرهنگ ها، محترم و ستودنی شمرده می شود. معیارهای زیبایی در سال های اخیر تغییر کرده و این تغییر به نفع صنعت زیبایی اتفاق افتاده است. در این تغییرات، علم و تکنولوژی به کمک صنعت زیبایی آمده و فرصت را برای تولد شاخه های جدیدی از صنعت زیبایی مهیا کرده است. گرایش های جدید این صنعت در سالن های زیبایی شامل آرایش دائم، مراقبت های پوستی، کاشت ناخن، تتو و … می شود.

در این مقاله سعی بر این است یک راهنمای کامل و مختصر از روش های موفقیت، برندسازی و خاص شدن در صنعت زیبایی ارائه شود.  در ادامه به 25 مورد از راهکارهای عملی در مسیر رشد و توسعه سالن های زیبایی پرداخته می شود.

صنعت زیبایی

1.یک تقویم محتوایی ایجاد کنید

از آنجایی که امروزه تمام کسب و کارها در پلتفرم های آنلاین فعالیت دارند، لذا باید برای این حضور زمان و انرژی بگذارند. صنعت زیبایی یکی از پرطرفدارترین صنایعی است که در سال های اخیر، مورد استقبال قرار گرفته است. لذا با ورود فضای اینترنت به کسب و کارها، لازم است سالن های زیبایی نیز، در محیط اینترنت و شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشند. فعالیت در اینستاگرام ، یوتیوب و .. همانند حضور در بازار سنتی، نیازمند کسب مهارت است. در این مسیر فردی که مدیریت حساب کاربری را بر عهده میگیرد، باید به این پلفترم ها تسلط کامل داشته باشد.

داشتن تقویم محتوایی برای تمامی کسب و کارهایی که در فضای آنلاین فعالیت دارند، غیرقابل انکار است. شما باید برای تمامی اکانت های خود تقویم محتوایی داشته باشید. مناسبت های بومی و بین المللی را در تقویم محتوایی خود درج کرده و برای هر مناسبت محتوا و رویداد مناسب در نظر بگیرید.

2.کانال های مختلفی را برای بازاریابی محتوا انتخاب کنید

محتوایی که در شبکه های اجتماعی درج می شود، نیاز به بازاریابی دارد تا به نظر بیننده برسد. مخاطب شما نباید دنبال محتوای شما باشد؛ این هنر شماست که محتوا را به دید عموم برسانید؛ اگر محتوای شما جذاب باشد، در مراتب بعدی خواهید دید که مخاطب، پیگیر محتوای شما خواهد بود.

3.هدایای رایگان ارائه کنید

هدیه یکی از جذاب ترین روش های جذب و وفادارسازی مشتری در سالن های زیبایی است. هدیه (هرچند کوچک)، نشان دهنده احترام و ارزش شما نسبت به مشتری است. با وجود اینکه کیفیت محصول (خدمات زیبایی) برای مشتری شما در اولویت است؛ پس از گذر از این مرحله، باید به فکر جذب مشتری جدید و حفظ مشتری های فعلی باشید. ارائه یک هدیه به منظور تشکر از مشتریان، می تواند یک روش تبلیغی دهان به دهان برای سالن زیبایی شما باشد.

4.از محتوا و نظرات کابران استفاده کنید.

همانطور که می دانید زیبایی، یک مبحث کیفی، سلیقه ای و نسبی است. برای اینکه نظرات کاربران شما مثبت باشد، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید. چون حتی یک پیام تشکر آن ها، می تواند یک تبلیغ برای شما باشد. بدون شک زیبایی یک مسئله مهم برای انسان (فارغ از جنسیت) است؛ لذا بانوان برای دریافت بهترین خدمات زیبایی از نظر سایرین استفاده میکنند.

صنعت زیبایی

5.نام تجاری خود را به برند تبدیل کنید (روش های برند سازی را فرا بگیرید)

برندسازی برای کسب و کارهایی که به دنبال ساخت آینده هستند، غیرقابل انکار است. فعالیت های کم عمق، منجر به درآمد متوسط در بازار رقیب پرور امروز می شود. اگر قصد دارید در صنعت زیبایی، نام و نشانی از خود بر جای بگذارید، باید بازاریابی و برندسازی را در اولویت امور قرار دهید. ساخت برند در صنعت زیبایی، منوط به ارائه خدمات با کیفیت است. از آنجایی که این صنعت، با یکی از مهمترین جنبه های زندگی بشر، یعنی زیبایی در ارتباط است، کیفیت خدمات برای ساخت برند، اولین گام است.

6.رویدادهای تجاری برگزار کنید

مناسبت های ملی و بین المللی، حتی مناسبت های بومی و محلی، باید بهانه ای برای برگزاری رویدادهای تجاری در سالن های زیبایی باشد. مناسبت ها موقعیت های خوبی هستند که سالن های زیبایی، برند و خدمات خود را به مشتریان خود یادآوری کنند. حتی یک جشن یا تخفیف چند درصدی، هرچند کم باشد، می تواند برند شما را در ذهن مشتری زنده کند. علاوه بر این تصور مثبتی از شما در ذهن مشتری نقش می بندد.

7.برای تولید محتوای ویروسی، با اینفلوئنسر همکاری کنید

اگر منابع مالی کافی برای کار با یک اینفلوئنسر را دارید، این اقدام تاثیرگذار را دست کم نگیرید. شما می توانید  با این روش، به سبد دنبال کنندگان گسترده آن اینفلوئنسر دسترسی پیدا کنید. تهیه محتوای مشترک با اینفلوئنسرها، ارائه خدمات رایگان به شرط معرفی از سمت آن ها و اقدامات مشابه، در توسعه برند زیبایی شما تاثیر شگرفی دارد.

8.از انواع محتواها (متنی، تصویری، صوتی) در شبکه های اجتماعی استفاده کنید

در صنعت زیبایی، محتوای تصویری از ارزش بالایی برخوردار است. ده ها محتوای متنی، نمی توانند تاثیر یک محتوای ویدئویی را در شبکه های اجتماعی شما داشته باشند. آنچه از خدمات سالن خود به تصویر میکشید، در قالب یک عکس یا ویدئو، حق مطلب را ادا میکند. با این وجود، تنوع در روش ارائه اطلاعات به مخاطب را فراموش نکنید.

9.کسب مهارت و تخصص را جدی بگیرید

به روز بودن یکی از مهمترین عوامل پیشرفت هر صنعت است. صنعت زیبایی نیز از این قاعده خارج نیست. تنوع روش های مدرن و علمیِ زیبایی، در کل جهان در حال افزایش است. بنابراین لازم است فعالان این حوزه نیز نسبت به کسب مهارت های جدید و به روز بودن، حساس باشند. کسب مهارت های جدید، یک مزیت رقابتی نیز محسوب می شود.

10.موقعیت مکانی را مهم بشمارید

ممکن است به دلیل محدودیت های مالی، نتوانید در موقعیت مکانی مناسب سالن زیبایی خود را تاسیس کنید؛ اما بدیهی است که موقعیت مکانی یکی از مهترین عوامل رشد و توسعه در کسب و کارهایی است که ارباب رجوع حضوری دارند. در معرض دید بودن و دسترسی آسان، در زمان شروع به کار سالن، تاثیر به سزایی در رشد و پیشرفت کسب و کار شما دارد.

11.روش های نوین و خلاقانه وفادارسازی مشتریان را به کار بگیرید

مشتریان امروزی فقط به قیمت یا کیفیت محصولات توجه نمیکنند. تمامی رفتارهای کارکنان شما، در نظر مشتریان ثبت و تجزیه و تحلیل می شود. اگر بخواهید مشتریان رهگذر را به مشتریان وفادار تبدیل کنید، باید از روش های هوشمندانه استفاده کنید. مشتریان تمامی اقدامات، عملکردها، رفتارها و انتخاب هایی را که برایشان فراهم میکنید، تجزیه و تحلیل میکنند. کوچکترین رفتار شما می تواند در تصمیم بازگشت مشتری به شما تاثیر بگذارد.

برای وفادار سازی مشتریان، از روش های خلاقانه، با جلوه های بصری زیبا استفاده کنید. کارت تخفیف به همراه نام مشتری، کارت امتیاز، کارت طلایی برای مشتریان دائمی و مانند این ها، میتواند مشتریان را به شما وفادار کند.

12.روش های ترویج فروش را اجرا کنید

از روش های ترویج فروش برای معرفی هر چه بیشتر خود به مشتری های جدید استفاده کنید. در این مورد، مشتریان قدیمی می توانند برای شما مانند یک کانال بازاریابی عمل کنند. یکی از روش های خلاقانه این است که به مشتریان خود به تعداد محدود کارت معرفی با درج نام خودشان بدهید و به تعداد کارت هایی که از طرف آن مشتری برمیگردد، امتیاز یا تخفیف در نظر بگیرید. با این روش، مشتریان قدیمی شما وفادار شده و مشتریان جدید جذب میکنید.

13.کلیدواژه های نوین به کار ببرید

از واژه های نوین و مدرن برای ارتقای سطح کاریتان بهره ببرید. شاید این مورد از نظر شما خیلی سطحی و ساده باشد اما در دیدگاه مشتری، شما یک فرد آگاه و به روز دیده خواهید شد. بنابراین  علاوه بر اینکه باید به علم روز و روش های جدید مجهز شوید، باید در کلام و رفتار خود نیز این به روز بودن را ابراز کنید. استفاده از کلمات تخصصی، مشتری را وادار میکند از شما سوال بپرسد؛ بدین روش شما می توانید او را از روش های جدید آگاه کرده و برای خودتان امتیاز بخرید.

14.از پلفترم های مختلف در فضای آنلاین برای معرفی خود استفاده کنید

هر حساب کاربری شما در شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین، یک شعبه از کسب و کار شماست. در صنعت زیبایی نیز، حضور در فضای آنلاین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. صنعت زیبایی یک صنعت بصری بوده و این ویژگی می تواند یک امتیاز برای  حضور شما در فضای آنلاین محسوب شود. از آنجایی که بیشتر شبکه های اجتماعی، تصویری هستند، فعالیت فعالان صنعت زیبایی در فضای مجازی تسهیل می شود.

به اشتراک گذاری تصویر نمونه کار، مراحل اجرا، پشت صحنه و سایر محتواهای تصویری خلاقانه، به صنعت زیبایی کمک میکند در پلتفرم های تصویری فعالیت خوبی داشته باشند.

15.روش های تبلیغ در هر پلتفرم را یاد بگیرید

بدیهی است که روش و محتوای تبلیغ از روش ها و کانال های مختلف، متفاوت است. محتوایی که برای اینستاگرام کارآ است، احتمالا برای یوتیوب یا سایت مفید نخواهد بود. بنابراین باید از دو روش زیر برای تبلیغ در پلتفرم های آنلاین استفاده کنید:

  • اصول تبلیغ و محتواسازی در پلتفرم های مختلف را فرا بگیرید و خودتان تبلیغات را بر عهده بگیرید.
  • از یک ادمین یا متخصص تبلیغات برای شبکه های اجتماعی خود کمک بگیرید یا تولید محتواها به طور گامل به یک تیم حرفه ای برون سپاری کنید.

16.اثر تبلیغات را اندازه گیری کنید 

اندازه گیری بازخورد تبلیغات یکی از مهمترین گام های قبل و بعد از اجرای تبلیغ است. تهیه محتوا و آپلود تبلیغ، شامل صرف هزینه و زمان است. لذا لازم است کارایی هر تبلیغ اندازه گیری شود.

در صورت اینکه یک تبلیغ از کارایی لازم برخوردار باشد، میتوان:

  • به محتوا و کانال تبلیغاتی آن استناد کرد
  • برای تبلیغات بعدی مجدداً از آن استفاده کرد
  • برای تبلیغ های بعدی از محتوای تبلیغ کارآمد الهام گرفت.

در صنعت زیبایی، به روش های مختلفی می توان بازخور هر تبلیغ را اندازه گرفت. در ادامه به دو روش پرکاربرد و عملی اشاره می شود:

  • درگیری کاربران در فضای مجازی : به این مورد اصطلاحاً engagement گفته می شود و درصد درگیر شدن کاربران با محتوا و اکانت شما را در فضای مجازی می سنجد.
  • تعداد مشتری های جدید: در موارد 23 و 24 خواهیم گفت که در فرم های نظر سنجی و مشخصات مشتری، از نحوه آشنایی با سالن خود سوال هایی در پرسشنامه تعبیه کنید.

17.علت درآمد پایین را ریشه یابی کنید (آسیب شناسی درآمد پایین)

برخی از سالن های زیبایی، از درآمد پایین خود در چند ماه یا حتی چند سال متوالی شاکی هستند. بدیهی است که یک مشکل ریشه ای در این موارد، وجود دارد که هنوز رخ نمایی نکرده است. لذا لازم است کسب و کار این سالن ها از دید یک کوچ یا مشاور کسب و کار بررسی شود. امروزه به دلیل رقابت بالا در صنعت زیبایی، به صاحبان سالن های زیبایی توصیه می شود برای اینکه در حد معمولی باقی نمانند، از روش های نوین رشد و توسعه کسب و کار و برند استفاده کنند.

18.اهمیت آموزش های مدیریتی را کم نشمارید

مدیریت در صنعت زیبایی نیز رسوخ کرده است. شاید از نظر شما مدیریت سالن زیبایی، اهمیت نداشته باشد. اما لازم است بدانید سالن های زیبایی، یک کسب و کار محسوب می شود و هر کسب و کاری به مدیریت نیاز دارد. در این مورد نیاز نیست حتما مدیر استخدام کنید؛ خودتان نیز می توانید در ابتدای فعالیت سالن، با مطالعه، فراگیری و گذراندن دوره های مدیریتی کاربردی، به این مهارت تسلط پیدا کنید. اما برای سالن های زیبایی بزرگ تر با تعداد مشتریان و کارکنان بیشتر، لازم است بخش مدیریت به صورت تخصصی فعالیت کرده و تمام فرایند ها را رصد کند.

سالن زیبایی

19.دکوراسیون و طراحی داخلی سالن را فراموش نکنید

امروزه به سبب اهمیت زیبایی شناختی و هوشمندی مشتریان، اهمیت ظاهر کسب و کار نیز افزایش یافته است. یکی از موارد مهم در ظاهر کسب و کارهای صنعت زیبایی، دکوراسیون است. این بدین معنی نیست که با هزینه های گزاف، دکوراسیون مجلل طراحی و اجرا کنید؛ بلکه در ابتدای شروع فعالیت سالن می توانید با مشورت یک طراح دکوراسیون، در انتخاب و خرید اولیه لوازم و تجهیزات و دکوراسیون سالن خود، هوشمندی بیشتری به کار ببرید. برای سالن های بزرگ تر، این مهم از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

20.قیمت خدمات را با جزئیات درج کنید

با توجه به قیمت های مختلف خدمات در سالن های زیبایی مختلف، با توجه به کیفیت مواد و لوازم استفاده شده یا موقعیت مکانی سالن، درج قیمت یک امر مهم است. اینکه در سالن زیبایی خود یک بروشور قیمت با درج جزئیات داشته باشید، باعث می شود مشتریان شما در تصمیم گیری برای انتخاب شما و خدمات مختلف، آزادی عمل بیشتری داشته باشند. به سبب وجود لیست قیمت، امکان هر سوء تفاهم برای مشتری به صفر میرسد.

21.برای تمامی کارکنان، لباس فرم طراحی کنید

قدرت نظم را نادیده نگیرید. لباس فرم و یکسان با نشان لوگوی کسب و کار شما، تبلیغ در محل کسب و کار شماست. صنعت طراحی لباس به تمامی کسب و کارها، راه پیدا کرده است. از کوچکترین کسب و کارها تا بزرگترین سازمان ها و ادارات، باید نظم در ظاهر کارکنان خود را مهم بشمارند.

22.بازی های تخفیفی، سرگرم کننده و جذاب در سالن اجرا کنید

بازی های تخفیفی به منظور ایجاد تجربه جذاب برای مشتری در هنگام انتظار، یک راه حل بسیار جذاب است. بدیهی است هیچ انسانی از منتظر ماندن، احساس خوبی ندارد. سرگرمی هایی که در زمان انتظار طراحی و اجرا می شوند، این احساس را کاهش داده و برای مشتریان تجربه خوبی ایجاد میکنند. به طور مثال یک بازی در سالن انتظار قرار دهید و برای فردی که امتیاز کامل را کسب کند، درصد تخفیف در نظر بگیرید.

23.فرم نظرسنجی تهیه کنید

فرم نظر سنجی پس از اتمام کار مشتریان در اختیار آن ها قرار میگیرد. این فرم می تواند به صورت آنلاین برای مشتریان ارسال شود. این فرم اطلاعات مفیدی برای صاحب سالن به همراه خواهد داشت.

24.فرم مشخصات ظاهری و سلیقه مشتری تهیه کنید

فرم مشخصات ظاهری و سلیقه مشتری به صاحبان سالن های زیبایی کمک میکند با کسب شناخت بیشتر از مشتریان خود، روابط صمیمانه تری با مشتریان برقرار کنند. این پرسشنامه باید ترجیحاً در مراجعه اول و قبل از انجام خدمات، در اختیار مشتری قرار گیرد.

 

25.از آموزش پرسنل غافل نشوید

اهمیت آموزش های فنی و سازمانی کارکنان، در تمامی کسب و کارها، اهمیت ویژه ای دارد. در مورد آموزش های تخصصی در مورد شماره 9 گفته شد. اما آموزش ها سازمانی هم، در صنعت زیبایی ز اهمیت زیادی برخوردار است. مدیران و صاحبان سالن های زیبایی، باید به صورت دوره ای، آموزش های پرسنلی، رفتار با مشتری، بازاریابی، آموزش های تخصصی و فنی لازم را برای کارکنان در نظر بگیرند.

شرح مفصل این موارد و آموزش های کاربردی دیگر در جلسات  خدمات مشاوره ای ، توسط دکتر محمد وکیلی ارائه خواهد شد. درصورت تمایل برای مشورت درخصوص توسعه کسب و کار خود میتوانید اقدام به تکمیل فرم مشاوره نموده و از خدمات آکادمی خاص باش بهره ببرید.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.