وبلاگ

فهرست مطالب

انواع مشاور کسب و کار در سال ۲۰۲۲

به فکر ورود به دنیای مشاوره هستید؟ انواع مشاوره کسب و کار وجود دارند که هر کدام نقش‌های متفاوتی در صنعت‌های مختلف دارند. شما می‌توانید با داشتن تجربه کافی، تخصص خود را در اختیار آنها قرا دهید.

خواه یک شغل تمام وقت باشد یا یک منبع درآمدی حاشیه ای، مشاوره می‌تواند شغلی لذت بخش و پرسود باشد. به شما اجازه می‌دهد:

  • رئیس خودت باشید.
  • در صنعتی کار کنید که به آن علاقه دارید (و در آن تجربه دارید).
  • در رویارویی با چالش‌های مختلف، چیزها جدید یاد بگیرید.

مقاله مشاور کسب و کار چیست را برای آشنایی با مزایا و معایب این حرفه بخوانید. در این مقاله به معرفی  انواع مشاور کسب و کار می‌پردازیم؛ اینکه چه کاری انجام می‌دهند و چرا اهمیت دارند.

معرفی ۱۷ نوع از انواع مشاور کسب و کار

هرم انواع مشاور کسب و کار

در این قسمت قصد داریم ۱۷ تا از بهترین انواع مشاور کسب و کاررا معرفی کنیم. پس اگر قصد ورود به این بازار کار  را دارید و یا می‌خواهید که مشاوری را استخدام کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بتوانید بهترین نوع و یا فرد را انتخاب کنید.

1. مشاوره استراتژی یکی از انواع مشاور کسب و کار

این نوع مشاوره یکی از انواعی است که حوزه فعالیت آن بسیار گسترده است. مشاوران استراتژیک به تصمیم گیری سطح بالایی در یک تجارت کمک می‌کنند.

این مشاوران معمولاً به بالاترین سطح در یک شرکت مشاوره می‌دهند به مدیرعامل و مدیران ارشد.

از آنجاییکه نقش آنها گسترده است، می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت کنند. چند نمونه از نقش‌های این نوع مشاوره در زیر آمده است:

  • مشاور استراتژی مالی
  • مشاور استراتژی محیط زیست
  • مشاور استراتژی کسب و کار

تجربه مورد نیاز: بسته به اینکه یک مشاور استراتژی با چه کار یا مسائلی برخورد می‌کند، پیش نیازها متفاوت خواهد بود. داشتن مدرک MBA یا لیسانس بازرگانی یا کسب و کار، همراه با بیش از 5 سال تجربه استراتژی، می‌تواند عالی باشد.

2. مشاوره بازاریابی

بازاریابی یک حوزه بسیار گسترده است که آن را به گزینه ای پرکاربرد برای مشاوران تبدیل کرده است. از بازاریابی ایمیلی گرفته تا خرید حضوری، تا تولید محتوا، حوزه‌های زیادی وجود دارد که مشاور بازاریابی می‌تواند به بهبود روند آنها کمک کند. به طور کلی، این نوع از انواع مشاور کسب و کار، استراتژی‌های جدیدی را توسعه می‌دهند تا به شرکت‌ها کمک کنند، مخاطب هدف خود را بهتر هدف‌گیری کرده و یا آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

به عنوان مثال، ممکن است یک شرکت نیاز داشته باشد که ساختار کمپین‌های دیجیتال خود را جهت افزایش نرخ تبدیل، تغییر دهد. یا ماه‌هاست که تبلیغاتی اجرا کرده اما نتوانسته است هزینه به ازای کلیک (CPC) را کاهش دهد و نیاز مبرم به انجام کمپین‌های تبلیغاتی جدید را دارد. در زیر چند نمونه از نقش‌های مشاوره بازاریابی آمده است که ممکن است به آن علاقه‌مند باشید:

  • مشاور بازاریابی دیجیتال
  • مشاور خرید و قیمت گذاری
  • مشاور بازاریابی محتوا

تجربه مورد نیاز: داشتن مدرک لیسانس در بازاریابی یا ارتباطات اولین قدم ایده آل برای تبدیل شدن به یک مشاور بازاریابی است، اما باز هم موفقیت شما وابسته به تجربه شماست. در دنیایی که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم، مدرک شما اغلب نسبت به تجربه و انگیزه شما ارجحیت دارد. اما تا زمانی که تجربه بازاریابی نداشته باشید، برای موفقیت آماده نخواهید بود.

برای آشنایی بیشتر با این حرفه، مقاله مشاور بازارایابی کیست را در مجله خاص باش مطالعه کنید.

3. مشاوره اجرایی یکی از انواع مشاور کسب و کار

مشاوره عملیات نوع دیگری از بهترین انواع مشاوره کسب و کار است. یک مشاور اجرایی از داده‌ها و تحقیقات برای کمک به سازمان برای ساده کردن فرایند و بهبود عملکرد آن استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، آنها می‌توانند به کاهش هزینه ها، افزایش کارایی کسب و کار یا بهبود بهره وری شرکت کمک کنند. آنها همچنین ممکن است برای تمرکز بر تیم‌های عملیاتی نیز استخدام شوند. چند نقش مشاوره اجرایی عبارتند از:

  • مشاور اجرایی بازاریابی
  • مشاور اجرایی فروش
  • مشاور اجرایی منابع انسانی

تجربه مورد نیاز: برای افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند، داشتن سابقه کار اثبات شده در بهبود فرایند و عملیات یک شرکت بسیار مهم است. شما همچنین باید بتوانید از پس تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها برآیید. بنابراین داشتن پیشینه اقتصادی، مالی یا تجاری احتمالا مفید خواهد بود.

4. مشاوره مالی

مشاور حسابداری یک از انواع مشاور کسب و کار 

کمک به کسب‌وکارها برای مدیریت مؤثرتر امور مالی از خدمات مشاوران مالی است. افرادی که در این زمینه فعالیت دارند ممکن است وظیفه شناسایی عواملی که باعث کاهش سود شده است را دارند. همچنین باید در برابر عواملی که می‌تواند باعث از دست رفتن سود شرکت شوند مقابله کنند.

اغلب، مشاغل کوچک نیاز یا بودجه ای برای استخدام یک مدیر مالی تمام وقت ندارند. بنابراین برای رفع نیازهای مربوط به امور مالی نیاز به یک مشاور مالی حرفه ای دارند. از طرف دیگر، شرکت‌های بزرگ‌تر ممکن است در شرایط سختی قرار بگیرند و برای کمک به آنها در مسیر درست به مشاوره مالی خارجی نیاز داشته باشند.

چند نقش خاص مشاوره مالی عبارتند از:

  • مشاور مالی و اقتصادی
  • مشاور حق مالکیت
  • مشاور بورس و سرمایه گذاری

تجربه مورد نیاز: برخلاف برخی از نقش‌هایی که در بالا ذکر شد، هر کسی که در حوزه مشاوره مالی فعالیت می‌کند باید مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد در امور مالی یا اعتبار CFA داشته باشد.

5. مشاوره منابع انسانی یکی از انواع مشاور کسب و کار

مشاوران منابع انسانی از کسب و کارها به طرق مختلفی از جمله آموزش و توسعه، حفظ رضایت کارکنان و تکنیک‌های حل تعارض حمایت می‌کنند. گاهی اوقات افرادی در این خط مشاوره نیز برای جذب یا استخدام کارمندان جدید معرفی می‌شوند.

به طور کلی، این نوع مشاورین با افراد سر و کار دارند به همین دلیل است که به آن منابع «انسانی» گفته می‌شود. چند نمونه از نقش‌های مشاوره منابع انسانی عبارتند از:

  • مشاور استخدام
  • مشاور نگهداشت نیروی انسانی
  • مشاور آموزش و توانمندسازی

تجربه مورد نیاز: بسته به نوع مشاوره HR که یک شرکت برای آن استخدام می‌کند، شرایط نامزد متفاوت خواهد بود. همه افراد فعال در این حوزه، پیشینه آموزشی در HR ندارند اما بسیاری از آنها در نهایت دوره‌ها و آموزش‌هایی را برای ایجاد دانش و گواهینامه‌های خود می‌گذرانند.

7. مشاوره فناوری و فناوری اطلاعات

مشاور فناوری اطلاعات 

 

وظیفه مشاوره فناوری اطلاعات این است که از بهینه بودن نرم افزار و فناوری شرکت اطمینان حاصل شود. اگر چنین باشد، مشاور تغییراتی را برای بهبود شرایط توصیه و اجرا می‌کند. مشاوران فناوری اطلاعات می‌توانند برای هر کاری از مدیریت نرم افزار گرفته تا تجزیه و تحلیل داده‌ها استخدام شوند.

افراد در این نقش‌ها همچنین ممکن است مسئول رسیدگی به ایمن بودن دستگاه‌ها و برنامه‌ها باشند تا اطلاعات خصوصی هک نشود. چند نمونه از نقش‌های مشاور فناوری اطلاعات یا مشاور فناوری عبارتند از:

  • مشاور پیاده سازی نرم افزار
  • مشاور امنیت سایبری
  • مشاور فنی نرم افزاری و سخت افزاری

تجربه مورد نیاز: از آنجایی که مشاوره فناوری اطلاعات و فناوری یک حوزه فنی است، افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند دارای سوابق تحصیلی در زمینه فناوری کامپیوتر هستند. به طور کلی، این مشاوران باید تجربه و دانش گسترده ای از کامپیوتر و نرم افزار داشته باشند.

8. مشاور حقوقی یکی از انواع مشاور کسب و کار

شرکت‌های بزرگ‌تر معمولاً یک وکیل را استخدام می‌کنند و یا با یک شرکت حقوقی قرارداد داشته باشند. بسیاری از کسب‌وکارهای متوسط ​​و کوچک نیازی به شخصی تمام وقت جهت مشاوره حقوقی ندارند.

به هر دلیلی که از یک مشاور حقوقی دعوت به همکاری می‌شود، وظیفه آنها این است که اطمینان حاصل کنند که شرکت از تمام قوانین قانونی آگاه است و راه حلی برای چگونگی پیشبرد اهداف خود ارائه می‌دهد. برای ارائه بهترین اطلاعات به مشتریان خود نیاز به تحقیق، تمرکز و تجربه زیادی دارد.

تجربه مورد نیاز: با توجه به ماهیت این نقش، یک فرد با داشتن اطلاعات کافی در مورد قانون تجارت، موظف است مطمئن شود که مشتریان خود از قوانین مربوط به تجارت خود سرپیچی نمی کنند.

9. مشاور شبکه‌های اجتماعی

مشاوران رسانه‌های اجتماعی بخشی ذیگر از مشاورین بازاریابی به حساب می‌آیند که حوزه نسبتا جدیدی از مشاوران هستند. مشاور رسانه‌های اجتماعی اطمینان می‌دهد که یک کسب و کار تمام تلاش خود را می‌کند تا مشتریان بالقوه را از طریق کانال‌های رسانه های اجتماعی خود به وب سایت خود هدایت کند.

برخلاف برخی از نقش‌های دیگر که در بالا ذکر شد، مشاوران رسانه‌های اجتماعی اغلب خودشان از طریق تجربه کاری اطلاعاتی در این حوزه بدست آورده اند.

تجربه مورد نیاز: از آنجایی که چشم انداز رسانه‌های اجتماعی و الگوریتم‌هایی که آن را تعریف می‌کنند، دائماً در حال تغییر هستند، شخصی که به دنبال ورود به این حوزه مشاوره است باید همیشه اطلاعات لازم را در این مورد هر پلتفرم داشته باشد. به عبارت دیگر، باید از جدیدترین به روز رسانی‌ها و استراتژی‌ها مطلع شوند.

10. مشاور فروش

مشاور فروش

مشاوران فروش، طیف گسترده ای از مهارت‌ها دارند که به افزایش درآمد کسب و کار کمک می‌کند. این مشاوره می‌تواند از کمک به ایجاد انگیزه در تیم فروش تا بهبود فرآیند فروش در سمت مشتری باشد. مشاور فروش یک متخصص روابط و مذاکره هم هست.

تجربه مورد نیاز: مانند بازاریابی، ایمن کردن نقش مشاور فروش مستلزم تجربه و سوابق ثابت شده در زمینه پیشی گرفتن از اهداف فروش و حفظ کتابهای تجاری بزرگ است. در این نقش، تجربه بر آموزش رسمی فروش برتری دارد.

۱۱. مشاور سلامتی / تناسب اندام

یک مشاور تناسب اندام بسیار بیشتر از یک مربی شخصی است. آنها اغلب دارای مدرک در رشته تغذیه یا علوم ورزشی هستند و می‌توانند به مشتریان خود در اجرای برنامه‌های تناسب اندام در سطح شرکت یا شخصی کمک کنند.

تجربه مورد نیاز: به طور کلی، مشاوران سلامت باید در زمینه تخصص خود گواهینامه داشته باشند، اعم از تغذیه، آموزش شخصی، یا مربیگری سلامت.

۱۲. مشاور بازاریابی رشد

نوع جدیدتری از مشاوره که در زیر چتر بازاریابی قرار می‌گیرد، مشاور بازاریابی رشد است. این حوزه جدیدی در انواع مشاور کسب و کار است. این مشاوران از طریق فعالیت‌های مربوط به «بازاریابی رشد» به رشد و توسعه یک شرکت کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، یافتن و ایجاد کانال‌های جدید برای جذب و یا یافتن راه‌هایی برای بهبود قیف فروش به صورت کلی به منظور افزایش نرخ تبدیل‌ها می‌تواند باشد.

تجربه مورد نیاز: تضمین نقش مشاور بازاریابی رشد مستلزم سابقه اثبات شده و حداقل 3 سال تجربه در این زمینه است.

۱۳. مشاوره مربیگری شغلی یکی از انواع مشاور کسب و کار

گاهی اوقات افراد در زندگی خود به بن بست می‌رسند و در نهایت در شغل یا مسیر شغلی گیر می‌افتند. یک مشاور مربیگری شغلی می‌تواند به افراد کمک کند تا مهارت‌های خود و نوع شغلی را که در آن شکوفا می‌شوند را شناسایی کنند.

تجربه مورد نیاز: مشاوران توسعه شخصی از نزدیک با مشتریان خود کار می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی را برای بهبود جنبه‌های زندگی شخصی خود توسعه دهند.

۱۴. مشاوره روابط عمومی

مشاور روابط عمومی

وظیفه یک مشاور روابط عمومی این است که باعث گسترش دامنه فعالیت یک شرکت شده و به بهبود دیدگاه عمومی نسبت به یک شرکت کمک می‌کنند. آنها به مدل ذهنی مردم در مورد محصولات یا خدمات، کارمندان یا مالکیت یک کسب و کار فکر می‌کنند کمک می‌کنند.

مشاوران روابط عمومی معمولاً وظیفه نوشتن و انتشار بیانیه‌های مطبوعاتی، ایجاد کمپین، کار با رسانه‌ها و شرکای تأثیرگذار، انجام یا تنظیم مصاحبه و غیره را بر عهده دارند.

تجربه مورد نیاز: مدرک یا دیپلم در روابط عمومی مفید است، اما روابط عمومی تا حد زیادی به افرادی بستگی دارد که شما می‌شناسید. بنابراین، هرچه شبکه شما در یک صنعت خاص قوی‌تر باشد، به عنوان مشاور روابط عمومی موفق‌تر خواهید بود.

۱۵. مشاوره سئو

افرادی که مشاوره‌های سئو انجام می‌دهند از دانش تخصصی موتورهای جستجو و نحوه کمک به رتبه بندی وب سایت و محتوای مشتریان خود برخوردار هستند. مشاوران سئو اغلب برای کمک به رشد ترافیک، بک لینک‌ها و اعتبار دامنه وب سایت یک برند استخدام می‌شوند. این برای کسب‌وکارهایی که در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند بسیار مهم است، زیرا باید بتوانند از رقبا پیشی بگیرند.

تجربه مورد نیاز: برای اینکه یک مشاور سئو باشید، باید بیش از 5 سال تجربه در بازاریابی دیجیتال، مهارت‌های قوی در تجزیه و تحلیل داده‌ها داشته باشید و به طور مداوم با آخرین تغییرات الگوریتم موتور جستجو به روز باشید.

۱۶. مشاوره رهبری

این نوع از انواع مشاور کسب و کار اغلب به عنوان مربی برای اعضای تیم اجرایی که به دنبال گسترش مهارت‌های رهبری خود هستند، کار می‌کنند. این مشاوران باید سوابق معتبر کاری و سالها تجربه داشته باشند. متخصصین این حوزه باید بتوانند استراتژی موفق در جهت ارتباطات شرکتی و اداره تیم‌ها برنامه ریزی کنند.

تجربه مورد نیاز: برای اینکه یک مشاور رهبری باشید، باید سابقه اثبات شده در صنعت خود و همچنین یک برند شخصی قوی داشته باشید. از پلتفرم‌هایی مانند لینکدین و یوتیوب برای تبلیغ خدمات خود و بحث در مورد آموخته‌های حاصل از تجربیات تجاری خود استفاده کنید.

۱۷. مشاوره توسعه محصول

مشاور توصعه محصول از انواع مشاور کسب و کار 

مشاوران متخصص در توسعه محصول، مسئول این هستند که نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و به دنبال راه حلی برای رفع آنها باشند. توسعه دهندگان محصول بین تیم‌های توسعه، طراحی، بازاریابی و رهبری کار می‌کنند تا رویکردی کارآمدی برای توسعه محصول جدید ایجاد کنند.

تجربه مورد نیاز: برای توسعه محصول باید بیش از 8 سال تجربه در زمینه توسعه محصول، بازاریابی محصول و/یا طراحی محصول داشته باشید. و همچنین تجربه کاری غنی از راه اندازی موفق محصول داشت.

۱۸. مشاور طراحی

یکی از خلاقانه‌ترین انواع مشاوره است که در زمینه‌های زیر فعالیت می‌کنند :

  • مشاور طراحی داخلی
  • طراح فضای خرده فروشی و تجاری
  • مشاور گرافیک و طراحی برند
  • استیجینگ املاک و مستغلات

مشاوران طراحی به جان بخشیدن به زیبایی و شخصیت یک برند کمک می‌کنند. مشاوران طراحی چه مسئول ظاهر فضاهای فیزیکی باشند و چه فضاهای دیجیتال، درک عمیقی از رنگ، شکل، بافت، سلسله مراتب بصری و موارد دیگر خواهند داشت. این کار بسیار اهمیت دارد زیرا باعث می‌شود مشتری بالقوه از فضای یک برند الهام گرفته و هیجان زده شود.

تجربه مورد نیاز: اکثر مشاوران طراحی دارای سابقه آموزش هنر یا تجربه مرتبط در این زمینه خواهند بود. به عنوان یک مشاور طراحی، داشتن نمونه کارهایی در زمینه کسب و کار و سبک شما باشد بسیار اهمیت دارد.

جمع بندی

اگر تجربه موفق در کسب و کار دارید می‌توانید به عنوان یکی از انواع مشاور کسب و کار که در این مقاله معرفی شد شروع به فعالیت کنید. البته اگر بخواهید دانش کافی در هریک از این حوزه‌ها داشته باشید بهتر است گواهینامه‌های مربوط به آن را داشته باشید. ما در «آکادمی خاص باش» تخصصی‌ترین دوره‌ها را جهت موفقیت در این حرفه برگزار می‌کنیم. برای اطلاع از دوره‌ها به وب سایت خاص باش مراجعه کرده و با شماره‌های موجود در آن تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.