وبلاگ

فهرست مطالب

تکنیک یادگیری

معرفی دو تکنیک یادگیری جدید و کاربردی

یادگیری، یک تکنیک است. بدیهی است که یادگیری چیزی غیر از یک مطالعه است. تفاوت یادگیری و مطالعه، یادآوری است. آنچه در یادگیری باید به خاطر بیاورید، اهمیت یادگیری را دو چندان میکند. لذا لازم است فنون و تکنیک های یادگیری را یاد بگیریم. در این مقاله به ۲ تکنیک یادگیری می‌پردازیم.

 

تکنیک اول : تکرار در عمل

تکنیک اول تکرار در عمل است. این تکنیک در مقاله ای با عنوان “تکنیک یادگیری  تکرار در عمل” منتشر شده است. اگر میخواهید روش اجرای این تکنیک را یاد بگیرید، به مقاله ی مورد نظر مراجعه کنید.

 

آیا تکنیک تکرار در عمل برای همه به یک اندازه راحت و قابل اجراست؟

بدیهی است که هیچ نسخه ای برای همه یکسان و کاربردی نیست.  اینکه کدام تکنیک یادگیری برای شما مفید و کارآمد است، بستگی به گرایش حرفه ای شما دارد. تکنیک تکرار در عمل میتواند در نگاه اول بسیار جذاب باشد. این تکنیک برای افرادی که به انجام فعالیت های روتین و اجرایی، گرایش بسیار دارند، کارساز است. افرادی که در مدل ندهرمان ، ربع B آن ها بسیار قوی است، از این تکنیک بسیار لذت میبرند.

 

چه کسانی از مدل تکنیک یادگیری تکرار درعمل لذت نمی برند؟

افرادی که دارای ویژگی های زیر هستند، از تکنیک یادگیری تکرار در عمل، لذت نخواهند برد:

  • افرادی که کل نگر هستند
  • افرادی که به فعالیت های کلان و استراتژیک گرایش دارند
  • افرادی که به مسائل از دید افقی نگاه میکنند
  • افرادی که در مدل ندهرمان، ربع D بسیار قوی دارند

 

روش های کاربردی برای افراد کل نگر

اگر شما دارای ویژگی های فوق هستید، می توانید با رعایت نکات زیر از تکنیک تکرار در عمل بهره ببرید و احساس مطلوبی داشته باشید:

  • برای اجرای این تکنیک، در فعالیت هایی که انجام می دهید، تنوع را رعایت کنید. به طور مثال در هر ماه، دو یا سه فعالیت یا مهارت را برای تکرار انتخاب کنید؛ در طول روز هر کدام از دو سه مهارت منتخب را تکرار کنید.
  • فاصله ی زمانی بیشتری بین تکرار فعالیت ها یا مهارت ها در نظر بگیرید تا حالت دلزدگی و یکنواختی برای شما ایجاد نشود. به مرور زمان این فواصل را کاهش دهید.
  • در صورت امکان، این فعالیت را به صورت گروهی انجام دهید. جذابیت کارهای گروهی، از خستگی کارهای تکراری می کاهد. لذا اجرای این تکنیک به صورت گروهی، دلپذیرتر است.

برای هفته ی جدید، مهارت مورد نظر خود را انتخاب کنید و سعی کنید در طول هفته تکنیک تکرار عمل را برای توسعه این مهارت به کار بگیرید.

 

تکنیک دوم: ارزیابی موشکافانه

دومین تکنیک یادگیری ، به نام ارزیابی موشکافانه یا Reflection  است. این تکنیک نقش اساسی در توسعه ی شخصی و حرفه ایِ مدیر دارد. Reflection به معنی بازتاب است. این تکنیک ما را فرا میخواند تا همانطور که چهره ی خود را در آینه نگاه میکنیم، به دانسته ها، باورها و رفتارهای حرفه ای خود با دقت بیشتری نگاه کنیم. در واقع ابعاد مختلف شخصیت خود را ارزیابی و بررسی کنیم.

تکنیک ارزیابی موشکافانه به ما کمک میکند به سطحی فراتر از نگاه های سطحی و روزمره برویم. به طور مثال یک کشتی گیر به هنگام مبارزه، فرصتی برای ارزیابی موشکافانه ی خود ندارد. اما پس از پایان مبارزه، می تواند فیلم کشتی را ببیند و عملکرد خود را بررسی کند. او باید تمام حرکت ها و فنونی را که اجرا کرده است، بررسی کند؛ نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در جهت بهبود مهارت هایش اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

برای اجرای تکنیک ارزیابی موشکافانه باید اقدامات زیر را انجام دهیم:

  • انتخاب عملکرد مورد بررسی

یکی از فعالیت‌های حرفه‌ای خود را انتخاب و تکنیک ارزیابی موشکافانه روی آن اجرا کنید. به طور مثال اگر مدیر هستید، نحوه ی صحبت کردن با زیردستانتان را مدنظر قرار دهید. اکر مهندس هستید، می توانید تحوه استفاده از یک ابزار تخصصی را منبای ارزیابی قرار دهید. اگر دانشجو هستید می توانید نحوه ی مطالعه ی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

  • ثبت عملکرد

یک روش ساده و موثر برای ثبت عملکرد خود انتخاب کنید. مثلا اگر میخواهید سخنرانی خود را مورد ارزیابی قرار دهید، سخنرانی خود را ضبط کنید. اکر میخواهید نحوه ی مطالعه ی خود را مورد ارزیابی قرار دهید، کمیت و کیفیت مطالعه ی خود را یادداشت کنید.

  • تحلیل کنید

با دقت به اطلاعاتی که ثبت کردید، نگاه کنید. اسناد عملکرد خود را بررسی کنید. برای اجرای تکنیک ارزیابی موشکافانه، باید با ظرافت بسیار زیاد، به جزئیات دقت کنید و روش های بهبود را پیدا کنید. تکنیک یادگیری ارزیابی موشکافانه کمک میکند آنچه تا کنون به صورت ناخودآگاه انجام می دادید را مورد نقد و بررسی قرار دهید. با این روش شما با بازخور گرفتن از فعالیت های خود، به سمت بهبودی پیش خواهید رفت.

  • اقدامات بهبود دهنده را استخراج کنید

برای هر فعالیتی که مورد ارزیابی قرار داده اید، بین دو تا سه اقدام بهبود دهنده پیدا کنید. این مرحله، نباید در حد یک تئوری، روی کاغذ باقی بماند. بلکه باید اقدامات اصلاحی را اجرا کنید و به تدریج بهبودی را دریافت کنید.

 

در ادامه به نمونه هایی از اقدامات اصلاحی جهت بهبود روش تدریس یک معلم اشاره میکنیم:

  • استفاده از اسلایدهای ساده‌تر
  • استفاده موثرتر از زبان بدن مانند حرکت دست‌ها و …
  • شرکت دادن دانش آموزان در فرایند تدریس از طریق پرسش و فعالیت های کلاسی

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.